Kycklingbacon – Årets Dagligvara?

kycklingbacon arets

Efter 18 månader i charkhyllan flyttar Kronfågels kycklingbacon fram positionerna ytterligare när kycklingprodukten nu nomineras till ”Årets Dagligvara 2017”. Priset tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. 

Kronfågel var först i Sverige med att lansera det hälsosammare alternativet för svenska baconälskare när kycklingbaconet landade på butikshyllorna i början på 2016.

– Vi såg ett tydligt konsumentbehov i svenskarnas intresse för hälsa och skiftet från rött till vitt kött, som handlar om att ta ansvar för både sin hälsa och vår klimatpåverkan. Efter en kreativ innovationsprocess föddes så äntligen kycklingbacon, producerat i Sverige på svensk gårdskyckling. Baconälskaren fick därmed möjligheten att njuta av ett magrare och mer klimatsmart bacon, säger Karolina Nygren, produktchef på Kronfågel. 

Kycklingbaconet fyllde ett tomrum 

kycklingbacon

Produkten har sedan lanseringen varit en framgångssaga, med fina konsumentbetyg, bred distribution och bra försäljningsutveckling. Att baconet nomineras till Årets Dagligvara visar att Kronfågels medarbetare fokuserar på produktutveckling som ligger helt rätt i tiden.

– Kronfågel har ett ständigt fokus på att lyssna på våra konsumenter, utveckla och utmana kategorin och driva innovation. Vi är oerhört glada och stolta för vår nominering och den får oss att jobba ännu mer passionerat för att få svenska folket att äta bättre, hälsosammare och mer klimatvänlig kyckling, säger Magnus Lagergren, vd på Kronfågel.

Kriterier för att bli nominerad till Årets Dagligvara

Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Inledningsvis görs ett urval baserat på Nielsen ScanTrack utifrån följande urvalskriterier.

  • Produktens försäljning i värde
  • Produktens marknadsandel i sin kategori
  • Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt
  • Uppnådd distribution
  • Produkten ska ha lanserats i Dagligvaruhandeln under kalenderåret 2016

Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Den slutliga vinnaren röstas fram av branschen på Stora Dagligvarudagen i Stockholm den 5 oktober. De tre nominerade är Kycklingbacon från Kronfågel, Pauluns Superknäcke med Chia och NJIEs laktosfria Proteinmilkshake ProPud Choklad. 

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 2 700 medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se .

Kyckling, Bacon, Kronfågel

Grillbloggen

Peter Watz AB
Blåbärsvägen 22
181 64 Lidingö
070-8403191

Avdelningar
Copyright

Allt innehåll (texter, bilder, filmer) skyddas av upphovsrätten och ägs av Grillbloggen (Peter Watz AB) eller respektive rättighetsinnehavare (namnges där det är aktuellt.) Inget innehåll får kopieras, laddas ner eller på något annat sätt åter reproduceras på något sätt. Om så sker kommer vi debitera från 15.000 kr + moms per bild, text, film. Vill du använda vårt innehåll? Ta kontakt med Peter på 070-8403191 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Vi är öppna för samarbeten. Du får gärna länka till denna sajt, du får gärna dela artiklar och tipsa dina vänner.