Sommarens stora grilltrender enligt ICA

ica-gruppen logo

Grönsaker och svenskt ursprung – årets heta potatisar på grillen

En rykande färsk kartläggning* av svenskarnas grillvanor visar att hälso- och ursprungstrenden
fortsätter att växa.

Mer än hälften av svenskarna uppger att de i år vill lägga mer grönsaker på grillen (59%) och var femte svensk vill grilla mindre kött (21%). Av de som vill grilla kött vill
majoriteten grilla mer svenskt (60%). 52 procent av svenskarna vill grilla mer svenska grönsaker. Idag presenterar ICA sin årliga Grillrapport, en kartläggning av svenskarnas grillvanor och vad som spås bli årets grilltrender. Rapporten visar att grönsaker och svenskt ursprung är viktiga faktorer när svenskarna handlar för grillen i år. Samtidigt hämtar många inspiration från andra länder.

- En ökad medvetenhet kring matens inverkan på den egna hälsan och vår miljö gör att allt fler lägger mer grönsaker på grillen. Parallellt med att man gärna söker inspiration från andra länder och kulturer ser vi att det svenska ursprunget blir viktigare när det gäller val av råvaror. Vi ser också ett ökat intresse för naturliga, traditionella och ursprungliga metoder för att smaksätta och tillaga maten, säger Lieselott Liljevik, omvärldsanalytiker, ICA Sverige.


Var tredje svensk (30%) menar att de grillar mer grönsaker idag, jämfört med tidigare.

- Det är inte helt oväntat. Grönsaker på grillen är en del av de ihållande trender vi ser. Köttet blir allt oftare ett "add-on", och då blir fokus på smak viktigt. Klassika metoder som att rimma, pickla och röka ligger därför nära tillhands för att skapa förhöjda smakupplevelser med ursprung i det nordiska och svenska, säger Johan Swahn, kock och specialist sensorisk marknadsföring, ICA Sverige.


Sommarens stora grilltrender enligt ICA

Inspiration från När & Fjärran

Svenskarna har alltid inspirerats av smaker, maträtter och råvaror från alla världens hörn. Från vardagshjälten spaghetti med köttfärssås och lunch-sushin till grillfavoriterna hamburgare och grillspett. I år fortsätter vi inspirereras av andra länder och deras sätt att grilla. Varför inte ta hamburgaren ett steg vidare och testa grilla en fiskburgare med smaker av Asien? Smaksätt dressingen med sesamolja och ringla över en tillhörande sallad!

Den sociala grillen

Den sociala matlagningstrenden är stark och på de hetaste krogarna äter man vid så kallade community tables eller långbord. Samtidigt blir vi mer individualistiska och vill att maten vi äter ska anpassas till just våra preferenser, dieter och intoleranser. Grillen blir i år den perfekta samlingsplatsen för olika människor och smaker att mötas kring. Korv är fortsatt populärt att grilla så lägg på en blandning av grönsakskorvar (med bönor, majs och gul lök), kycklingkorvar och fläskkorvar med smak av jalapeno och oregano för att möta alla smaker och preferenser.

Rimma, pickla, rök

Traditionella och naturliga metoder för att smaksätta och tillaga råvaror är något som många kockar och matlagningsintresserade vurmar för just nu. I sommar provar vi att rimma köttet innan vi lägger det på grilen, vi picklar våra grönsaker och använder olika sorters trä och spån för att ge en härlig röksmak till det vi grillar. Testa att rimma dina egna kycklingspett och gör egen picklad gurka med rökta bacon till sommarens hamburgerfest!

 Svenskarnas grillvanor i siffror – ur Grillrapporten 2016

  • Hälften av svenskarna tar fram grillen i maj (53%) och juli är den största grillmånaden då
  • 85% av svenska befolkningen grillar. 13% av svenskarna grillar året om.
  • 39% av svenskarna svarar att de helst grillar på helgen och 23% på semestern. 1 av 4 svenskar svarar att de grillar så ofta de kan.
  • Svenskarnas största utmaningar vid grillen är att få all mat klar samtidigt (50%) och att få råvaran rätt grillad (40%).
  • När svensken får välja de platser hen helst grillar på, blir hemma i trädgården favoriten (54%) följt av på altanen (36%) och hemma hos släkt och familj (22%).
  • När svenskarna får ange de saker som de oftast lägger på grillen som huvudrätt, ökar de som svarar grönsaker från 37% förra året till 47% i år.
  • I år vill 49% av svenskarna lägga mer ekologiska råvaror på grillen och 47% anger att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de köper kött till grillen.
  • Av de som anger att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de väljer kött, anger 71% att de väljer svenskt för att stötta svenska lantbrukare.
  • 59% vill grilla mer grönsaker i år.
  • Var femte svensk (21%) vill grilla mindre kött i år. 1 av 3 svenskar anger även att just grönsaker är något de grillar mer av idag jämfört med tidigare, medan var femte svensk
  • säger att de grillar mindre korv (22%) och fläskkött (19%) idag jämfört med tidigare.
  • 60% av svenskarna vill grilla mer svenskt kött, 52% vill grilla mer svenska grönsaker i år.
  • Grillrapporten visar att var fjärde svensk (24%) är nyfiken på att grilla med smaksatt rök/trä.
  • När svenskarna ska beskriva sin grillfest så ska den helst vara lugn med vänner (41%).
  • När svenskarna väljer vilken idrottspersonlighet de helst bjuder in till sin grillfest är Zlatan favoriten, men med Sanna Kallur på en stark andraplats.
  • Kolgrillen dominerar fortfarande de svenska hemmen: 83% av svenskarna äger en kolgrill medan 24% äger en gasolgrill och 11% en elgrill.
  • 55% av svenskarna anger att det grillverktyg de använder mest under grillsäsongen är grilltången.

*ICAs Grillrapport 2016: undersökningen genomfördes av TNS-SIFO på uppdrag av ICA mellan den 11 och 16 februari 2016 och inkluderade över 1 000 personer i åldrarna 15-65+, jämnt fördelat mellan män och kvinnor och utspridda över hela Sverige.

ICA, Grillrapporten

Grillbloggen

Peter Watz AB
Blåbärsvägen 22
181 64 Lidingö
070-8403191

Avdelningar
Copyright

Allt innehåll (texter, bilder, filmer) skyddas av upphovsrätten och ägs av Grillbloggen (Peter Watz AB) eller respektive rättighetsinnehavare (namnges där det är aktuellt.) Inget innehåll får kopieras, laddas ner eller på något annat sätt åter reproduceras på något sätt. Om så sker kommer vi debitera från 15.000 kr + moms per bild, text, film. Vill du använda vårt innehåll? Ta kontakt med Peter på 070-8403191 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Vi är öppna för samarbeten. Du får gärna länka till denna sajt, du får gärna dela artiklar och tipsa dina vänner.