Välkommen!

Sajten för dig som tycker om grillning och BBQ.

Kring Nyheter på Grillbloggen

Denna artkel är publicerad direkt från det material / underlag som vi erhållit från respektive företag / organisation. Grillbloggen tar inget ansvar för innehållet.

Ny grillundersökning – kyckling hälsosam mat

Svenska folket älskar att grilla. Det är tydligt när Kronfågel har undersökt svenskarnas grillvanor.

Hälften av svenskarna uppger att de grillar minst en gång i veckan under sommarhalvåret, och hela 94 procent grillar någon gång under sommaren. Fläskkött är favoriten, men kycklingen är fortsatt populär och hela 81 procent ser kyckling som en hälsosam råvara.

Undersökningen, som har genomförts av Yougov på uppdrag av Kronfågel, visar att svenskarnas klara favorit på grillen är fläskkött (59 procent). Andraplatsen går till nötköttet (43 procent). Kyckling kommer på fjärde plats med 28 procent. Den främsta anledningen till att vi väljer kyckling är den goda smaken (35 procent). Hela 10 procent uppger att de oftare kommer att välja kycklingkött framför det röda köttet (nöt och fläsk) i år.

– Det är glädjande att så många som tio procent uppger att de oftare kommer att grilla det vita köttet framför det röda, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Kronfågel. Inte minst med anledning av att Cancerfonden i Sverige rekommenderar att vi ska äta mindre av det röda köttet.

Åtta av tio tycker kyckling är hälsosamt – åldersgrupperna går isär om varför

Så många som 81 procent av svenskarna ser kyckling som en hälsosam råvara och på frågan varför, svarar 43 procent att det beror på att kycklingen innehåller lite fett och 32 procent att den innehåller bra proteiner. Här går svenskarnas åsikter isär beroende på ålder. I den äldre åldersgruppen, 60 till 74 år, säger 58 procent att det är den låga halten fett som gör den nyttig, medan hälften av personerna i den yngre åldersgruppen, 18 till 29 år, uppger att det är proteinet som gör kycklingen till en hälsosam råvara.

Klimatsmart alternativ

Fem procent tror att det vita köttet har mindre miljöpåverkan än andra köttprodukter. Det är en minskning mot föregående års undersökning med fyra procent. Detta trots Livsmedelsverkets varningar att omkring ett kilo nötkött (utan ben) orsakar 23 till 39 kilo växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som ett kilo kyckling.

Familj och vänner vid grillen i sommar

På frågan om vem man helst bjuder in till sommarens grillfest är det, trots att det finns flera populära kändisar som svarsalternativ, ändå helt klart familj och vänner som kommer på första plats (66 procent). Dessutom kommer var tionde svensk, oavsett kön, planera att lägga sin sommarsemester utifrån när fotbolls- VM spelas i Brasilien.

Årets fyra nyheter på grillen

Kronfågels Beer Can Chicken eller "Ölburkskyckling" blev förra årets grill-snackis. Succén tydliggörs i årets undersökning då kännedomen om Beer Can Chicken har ökat från 29 till 43 procent. Tillsammans med nyheten Minutfilé, spås Beer Can Chicken bli en favorit på grillen även i sommar. Årets grillsortiment går under vinjetten "BBQ Goes Brazil". Kryddor och inspiration är hämtade från det trendiga sydamerikanska köket. Kycklingfärsburgarna säljs med en kryddpåse att blanda dressing med. Kronfågels klassiska Grillmixlåda är också tillbaka i butik inför grillsäsongen.

Information om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Yougov i januari 2014. Webbenkäten besvarades av 1066 respondenter i åldrarna 18 till 74 år.

Taggar: Kronfågel Grilltrender

Magiska grillevent för dig