Välkommen!

Sajten för dig som tycker om grillning och BBQ.

Kring Nyheter på Grillbloggen

Denna artkel är publicerad direkt från det material / underlag som vi erhållit från respektive företag / organisation. Grillbloggen tar inget ansvar för innehållet.

Grillsäsongen stundar och kycklingen går om korven på grillen

Att svenskarna älskar att grilla är ingen nyhet och precis som förra året uppger hälften av de tillfrågade att de grillar minst en gång i veckan under sommarhalvåret. Hela 95 procent grillar någon gång under sommarhalvåret. Fläskkött är fortsatt grillfavoriten, men kyckling har ökat i popularitet och gått om korven och är nu det tredje mest populära valet efter tvåan nötkött när svenskarna väljer vad de helst vill grilla.

Gott och hälsosamt

Anledningarna till att man väljer kyckling på grillen är att det smakar gott (37 procent), är enkelt att tillaga (25 procent) och att det vita kycklingköttet är hälsosamt (23 procent).

– Kycklingfilé är det överlägset mest populära att grilla med 67 procent följt av 13 procent som väljer lårkycklingfilé. Bara 6 procent väljer att grilla hel kyckling. På Kronfågel vill vi verkligen slå ett slag för helgrillad kyckling då det både är festligt och supergott. I år ska vi därför lära svenskarna att grilla rotisseri-kyckling, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Kronfågel AB.

58 procent känner till årets grill-snackis rotisseri

Årets grill-snackis spås bli rotisseri, en hel kyckling som träs på ett spett och sakta får rotera över glöden. Undersökningen visar att 58 procent har hört talas om tillagningssättet, men endast 13 procent har testat att göra det själva hemma.

– Det svenska rotisseri-sällskapet, Chaîne des Rôtisseurs, har sina anor från 1400-talet och matintresserade medlemmar träffas fortfarande regelbundet för att äta gott och diskutera trender och nyheter. I år kommer det att handla extra mycket om rotisseri, säger Carl Wachtmeister, ordförande för Chaîne des Rôtisseurs. Genom att rotisseri-grilla blir kycklingen enormt saftig och god.

Grillfesten den mest eftertraktade festen

Svenskarnas kärlek till grillen märks också när de ska välja vilken fest de mest ser fram emot i sommar. Grillfesten är vinnare med 28 procent, följt av midsommarfesten med 25 procent och födelsedagsfesten med 11 procent. Varannan svensk (49 procent) i åldern 40 till 49 uppger att de bjuder på grillat någon gång i månaden. Undersökningen visar också att stockholmare bjuder på grillfest oftare än de som bor i Skåne, Halland och Blekinge. I Stockholm bjuder 10 procent på grillfest flera gånger i veckan, motsvarande siffra i Skåne, Halland och Blekinge är 4 procent.

Partiledarna inte populära på grillfesten

Vilka kändisar man helst vill ha med på festen varierar dock något bland män och kvinnor. 18 procent av kvinnorna vill helst bli bjudna till grillfest med årets "Så mycket bättre"-artister, motsvarande siffa bland männen är 9 procent. Bland männen smäller istället kända idrottsprofiler högre, (15 procent), bland kvinnorna är motsvarande siffra 10 procent. Lägst i kurs bland kvinnorna står en grillfest med de svenska partiledarna. Enbart 7 procent av Sveriges kvinnor vill bli bjudna på grillfest med Stefan Löfvén och de andra partiledarna.

Var tredje kvinna inspireras av mattidningar

59 procent av svenskarna inspireras mest av vänner och familj när de ska testa nya saker på grillen. Därefter kommer matprogram (44 procent) och receptsajter (33 procent). Var tredje kvinna (33 procent) uppger att de inspireras av mattidningar, motsvarande siffra för män är 22 procent.

Information om undersökningen

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 7 till 12 januari 2015 har sammanlagt 1 005 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18 – 74 år som grillar under sommarhalvåret.

 

Kronfågels Grillundersökning 2015

Det grillar svenskarna helst (3 svarsalternativ möjliga)

  1. Fläskkött 55 procent
  2. Nötkött 45 procent
  3. Kyckling 35 procent
  4. Korv 34 procent
  5. Grönsaker 26 procent

Därför väljer svenskarna att grilla kyckling

  1. Smak 37 procent
  2. Enkelt att tillaga 25 procent
  3. Hälsosamt 23 procent
  4. Kul att variera 22 procent
  5. Pris 11 procent

 

  • 20 procent av svenska folket grillar flera gånger i veckan under sommarhalvåret. 29 procent gör det någon gång i veckan och 95 procent grillar någon gång under sommaren.
  • Mest inspirerade att testa nya saker på grillen blir svenskarna av vänner och familj, 59 procent, därefter är det matprogram 44 procent och receptsajter 33 procent som inspirerar mest. Mattidningar inspirerar 27 procent och butiksinformation 20 procent av den svenska befolkningen.
  • Kvinnor inspireras mer av mattidningar än män. 33 procent av kvinnorna hittar inspiration i mattidningar, motsvarande siffra för männen är 22 procent.
  • 17 procent av kvinnorna och 9 procent av männen hittar inspiration bland bloggar.
  • 28 procent ser mest fram emot grillfesten, följt av midsommarfesten som 25 procent ser mest fram emot. 11 procent föredrar födelsedagsfesten.
  • Varannan svensk i åldersgruppen 40 – 49 (49 procent) bjuder på grillat någon gång i månaden.
  • 85 procent har inte provat att grilla burgare gjorda på kycklingfärs.
  • När svenskarna grillar kyckling väljer flest att grilla kycklingfilé, 67 procent. 13 procent grillar helst lårfilé och 7 procent kycklingben.
  • 58 procent av svenskarna har hört talas om tillagningssättet rotisseri, men av dessa är det enbart 13 procent som testat att själva tillaga. Dock råder det vissa skillnader kring kännedomen beroende på var i landet man bor. 70 procent av stockholmarna känner till rotisseri, i norra Sverige är motsvarande siffra 48 procent.
  • I Stockholm bjuder man oftare på grillfest än i Skåne, Halland och Blekinge. I Stockholm bjuder 10 procent på grillfest någon gång i veckan, motsvarande siffra i Skåne, Halland och Blekinge är 4 procent.

 

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi ingår i Scandi Standard som är Nordens största kycklingproducent med ledande positioner i Sverige, Danmark och Norge genom de starka varumärkena Kronfågel, Danpo och Den Stolte Hane. Tillsammans är vi ca 1 650 medarbetare och har en omsättning på över fem miljarder SEK. Läs gärna mer på www.kronfagel.se

Taggar: Kronfågel Grillrapporten Grilltrender

Magiska grillevent för dig